Mieli ja tunteet

Yhdeksän terveellistä faktaa, joiden avulla jaksat arjessa.

Joulu lähestyy ja on juuri sitä aikaa, kun ruoka maistuu ja tekee mieli vähän napostella ylimääräistä. Kun hakee ruuasta lohtua talven harmauteen ja synkkyyteen, voi tulla lisäkiloja. Kiireen keskellä voi myös unohtua helposti terveyden tukipilarit, joiden avulla jaksaa läpi harmauden. Mutta se siitä. Aion nimittäin kertoa sinulle yhdeksän faktaa, jolla selviät arjen kiireistä terveellisesti, ilman suurempia ponnisteluja. Nämä asiat olen itse kokenut hyödyllisiksi.

  1. Liiku säännöllisesti. Liikunta auttaa kehoamme jaksamaan kiireisen arjen keskellä ja tuo hyvää oloa. Liiku vähintään pari tuntia viikossa ja treenaa myös lihaskuntoa. On olemassa erilaisia sovelluksia puhelimeen, joiden avulla voit harjoitella lihaskuntoa. Ne näyttävät, kuinka liikkeet tehdään ja voi valita itselleen sopivat liikkeet ja harjoitteluajan. Tätä on helppo kenen tahansa harjoitella ihan vaikka kotona olohuoneen matolla. Harjoittele vähintään 10 minuuttia kerrallaan. 

2. Laita 4 eri väriä lautasellesi. Katso, että syöt riittävästi kasviksia, juureksia ja marjoja, vähintään puoli kiloa päivässä. Niiden runsas ja säännöllinen käyttö edistää terveyttä. Kun käytät vihanneksia, marjoja ja hedelmiä vaihtelevasti, saat monipuolisesti eri ravintoaineita. 

3. Naura kunnolla muutama minuutti päivässä. Toisinaan rentoutuminen ja hauskuus  unohtuu arjen tiimellyksen keskellä. Voi katsoa vaikkapa jotakin hyvää komediaa, tai kokeilla youtubesta naurujoogaa ja nauraa makeasti mukana. 

4. Juo 1,5-2 litraa päivässä puhdasta vettä. Tämä on jokaisen helppo toteuttaa juomalla säännöllisesti eri aterioiden välissä ja pitämällä juomapulloa mukana. Vesi tukee ruoansulatusta, kuljettaa ja imeyttää ravintoaineita, sekä poistaa aineenvaihduntatuotteita. Voit sisällyttää siihen myös vihreän teen. 

5. Meditoi ainakin 5 minuuttia päivässä. Meditaatio auttaa rentouttamaan omaa kehoa ja hermostoa. Sekä auttaa selkeyttämään oloa. Lisäksi se vähentää stressiä ja ahdistusta, sekä alentaa verenpainetta. Meditaatio myös parantaa aivojen lepokykyä. Meditatiiviseen tilaan voi uppoutua myös hyvän musiikin tai kirjan avulla tai esimerkiksi katselemalla kaunista maisemaa. 

6. Nuku 8 tuntia yössä. On hyvä pitää kiinni säännöllisestä unirytmistä. Nukkumalla riittävästi, palautuu kunnolla päivän rasituksista, hermosto tasapainottuu ja jaksaa nousta seuraavaan päivään pirteänä. Lisäksi uni ylläpitää aineenvaihdunnan ja hormonitoiminnan tasapainoa. 

7. Mieti 5 asiaa, joista olet kiitollinen. Tämän harjoituksen voi tehdä päivän päätteeksi ja ottaa vaikka kynää ja paperia esille. Kun muistamme arjen pienet hyvät asiat, se tukee tyytyväisyyttämme elämään. 

8. Kuuntele hetki muutamaa mielikappalettasi. Kuuntelemalla hyvää musiikkia, se nostattaa mielialaa. Lisäksi se rentouttaa ja lisää buustia päivään. Musiikki edistää myös kognitiivisia toimintoja ja aktivoi myös tunnetiloja säätelevää limbistä järjestelmää. Voit vaikka ottaa pari tanssiaskelettakin musiikin tahtiin.

9. Lue muutama sivu hyvää kirjaa. Lukeminen lisää luovuutta, kehittää ajattelua ja lisää empatiakykyä. Lisäksi se voi auttaa nukahtamisessa ja vähentää stressiä. Lukeminen on väylä ymmärtää maailmaa laajemmin ja yksityiskohtaisemmin.

Vastaa