Mieli ja tunteet

Mindfulnessista apua jännittämiseen

Miten jännityksestä voi päästä eroon tai lieventää sitä? Mistä itse olen hyötynyt, on juuri hyväksyvän, tietoisen läsnäolon harjoittaminen vaikeissa tilanteissa ja niiden varalta. Laitoin itseni useampi vuosi sitten likoon menemällä mindfulness peruskoulutukseen ja sitä kautta vielä ohjaajakoulutukseen ja täytyy sanoa, että se kyllä muutti minua ja vähensi jännitystäni paljon. Siellä harjoitettiin erilaisia meditaatio- ja jooga harjoituksia, sekä läsnäolevaa sanoitusta pienryhmissä.

Ihmisten lämmin tuki ja yhteinen harjoittaminen turvallisessa ympäristössä tuottivat minulle onnistumisen kokemuksia ja avasivat syvimpiä ja pimeimpiä lukkojani, sekä antoivat hyviä oivalluksia. Voin kyllä lämpimästi suositella! 

Nykyään on olemassa erilaisia mindfulness sovelluksia puhelimeen suomeksi ja englanniksi. Ne ovat hyvä ja helppo tapa kehittää omaa harjoittamistaan. Esimerkiksi bussissa tai vaikkapa illalla ennen nukkumaan menoa.

Mindfulnessin idea siis on, että mitä teetkin, teet sen juuri siihen asiaan keskittyen, miettimättä muita asioita liikaa. Kun harjaat hampaat, teet sen tietoisesti keskittyen juuri siihen. Kun mindfulnessia harjoittaa, voi pikkuhiljaa huomata, että harjoittamisesta tullut apu tai siitä saadut oivallukset siirtyvät huomaamatta arkeen ja näin se voi helpottaa esimerkiksi jännitystä. Tämän voin omasta kokemuksestani allekirjoittaa. 

Lisäksi avaamalla itselleen, miksi jännittää, voi olla hyödyllistä. Siihen esimerkiksi tajunnanvirtana kirjoittaminen on oiva keino. Toinen hyvä keino on itse myötätunnon kehittäminen. Kun sallii, että saa vähän jännittääkin tai vaikka sanoo sen ääneen muille, voi helpottaa.

Miksi sitten jännitämme sosiaalisissa tilanteissa? Itse olen tyyppi, jolla on päällä vähintään se perus jännitys. Siitä on tullut osa normaalia. Joku voi jännittää, koska pitää jotakin osaa itsessään peittelemisen arvoisena ja halu salata se tuottaa jännitystä. Toinen voi mielessään luoda helposti pahimpia skenaarioita, mitä voisi tapahtua, jos nyt mokaan. Esimerkiksi esiintymistilanteessa ja siksi jännittää. Siis pelko epäonnistumisesta muiden silmissä voi tuottaa jännitystä. Ihminen on sosiaalinen eläin ja haluamme usein, että muut pitäisivät meistä. Jokainen jännittää joskus ja se on osa normaalia elämää. 

Jännitystä voi olla monenlaista, asiaan kuuluvaa ja niin sanotusti asiaan kuulumatonta. Asiaan kuulumaton jännitys on sitä, että jännittää, vaikkei tilanne sinällään ole näennäisesti jännittävä. Asiaan kuuluva jännitys taas voi liittyä vaikkapa esiintymistilanteeseen, kun pitää mennä esiintymään muiden eteen. Asiaan kuulumaton jännitys voi kasvaa krooniseksi jännitykseksi, jos sitä ei hoida pois. Tämän vuoksi on hyvä mennä puhumaan asiasta jollekkin, jos jännitys kasvaa häiritsevän suureksi. 

Mindfulnessia kannattaa kokeilla vähintään noin kuukausi. Sen jälkeen voi jo huomata joitakin vaikutuksia arjessaan. Esimerkiksi suhtautuu johonkin tilanteeseen erillä lailla tai oppii keinoja hallitsemaan tunteitaan toisella tavalla.

Vastaa